Procesos de Enseñanza-Aprendizaje del Inglés en el Sistema Educativo Público Mexicano
Esta línea está enfocada a desarrollar investigaciones orientadas al estudio de los fenómenos educativos que surgen de los procesos de enseñanza-aprendizaje del inglés como lengua extranjera en el contexto mexicano. Es decir, se investigan aspectos del aprendizaje y la enseñanza, incluyendo el estudio del discurso escrito en Inglés como herramienta para el conocimiento; estilos y estrategias de aprendizaje; creencias y actitudes hacia la lengua extranjera, desde una mirada socio-constructivista. Los proyectos de investigación que se llevan a cabo en esta LGAC son los siguientes:
- Procesos de redacción y publicación de reportes de investigación en lengua extranjera por docentes de la Facultad de Idiomas, Universidad Veracruzana.
- Percepción sobre la formación de profesores de inglés en tres universidades públicas: Universidad de Colima, Universidad de Quintana Roo y Universidad veracruzana.
- Perspectivas de estudiantes sobre maestros de Inglés Nativos y No-Nativos en la Universidad Veracruzana y la Universidad de Guanajuato.
Académicos que cultivan esta LGAC: Dra. Celia M. Sánchez Sosa, Dra. Mariza G. Méndez López, Dra. Edith Herrera Díaz y Dr. Frank Ramírez Marín.
Innovación Educativa
Esta LGAC busca despertar la consciencia de aquéllos que dictan las políticas universitarias, administradores y líderes del cambio, para que juntos con la comunidad universitaria se busque proveer, crear y aprovechar las condiciones necesarias para facilitar el trabajo de todos aquéllos comprometidos con el cambio y con una educación de calidad para bien de la sociedad.
Proyectos de investigación relacionados con esta línea:
- La Evaluación como referente fundamental de Expectativas e Identidades Profesionales.
- The Issues that Form and/or Transform the Construction of an EFL Teacher’s Professional Identity.
- The Emotional Dimension of a Classroom and its Impact on Teaching and/or Learning.
Académicos que cultivan esta LGAC: LGAC: Dra. Celia M. Sánchez Sosa, Dra. Mariza G. Méndez López, Mtra. Georgina Melo Pérez, Mtro. Jorge Aguilar Sánchez.
Modalidades de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras en la UV
Esta LGAC indaga acerca de la pertinencia, correspondencia y congruencia de las diferentes modalidades de enseñanza-aprendizaje (presencial, autónomo y virtual), que se han venido ofreciendo en la Universidad Veracruzana para cursar los idiomas extranjeros, especialmente el Inglés, ya sea por estudiantes del público general o de los diferentes programas de licenciatura y posgrado existentes dentro de la misma universidad. De esta LGAC emanan los siguientes proyectos:
- Modalidades de Enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras en la Universidad Veracruzana: perspectivas, convergencias y adecuaciones.
- Pertinencia e impacto del curso (ESP) ‘Inglés básico y cultura turística para prestadores de servicios’, caso Taxistas de Veracruz.
Académicos que cultivan esta LGAC: Dra. Edith Herrera Díaz, Dr. Frank Ramírez Marín, Mtro. Mario A. Sandoval Sánchez.
PRODUCTOS DE LAS LGAC DE LA MEILE
LGAC 1: Procesos de Enseñanza-Aprendizaje del Inglés en el Sistema Educativo Público Mexicano | |
ALUMNO | TITULO DEL PRODUCTO |
Almeida González |
The influence of stereotypes in learning English as a foreign language |
Santiago Martín | |
González Ramos Alina |
The impact of teaching materials designed for project based learning on bilingual elementary class. |
Miranda Vallejo Ma. Teresa |
Enhancing english language performance through the use of learning strategies. |
Berthely Barrios Julio |
Raising cultural awareness to enhance the the communicative competence in the ESL classroom. |
Cesar | |
Jiménez Vázquez María Luisa | Collaborative work in a public high school in Alvarado |
Vázquez Cano Rubén |
Fostering oral production by using contextualized communicative activities within a multi-level english class. |
Busto Guzmán Eva Paola | Developing Beginners’ listening skills through engaging activities |
Barragán Andrade Ingrid | Balancing boys’ and girls’ participation through a more student-centered approach. |
Sánchez Hernandez Diana Ivette | The impact of nursery rhymes in Fostering vocabulary recognition in kindergarten children. |
Durán Hernández Alfonso | The use of pictorial vocabulary activities to enhance students´ reading comprehension when reading literary texts |
Pastrana Rodríguez Silvia | The Use of L1 in the English Class |
Salazar Pombo Ángel Adad | The use of Digital Stories and Activities Designed to Retain Children’s Vocabulary |
Ortiz Martínez Xóchitl | the effect of Music As a Pedagogical Resource In the Acquisition or EFL |
Grajales Lima Ana Laura | The effect of narrow Reading on improving EFL students reading fluency. |
Baltazar Silva Anadel | “Project-based learning as a tool to promote accuracy when practicing English Speaking Skill” |
Hernández Alarcón Dolly | “Promoting Reading Comprehension and Speaking Skills through Collaborative Strategic Reading in a Large Class” |
LGAC 2: Innovación Educativa | |
Cruz Ramos Ma. de los |
Provinding after-school assistance using the web conferencing tool Adobe® Connect. |
Milagros | |
Sandoval Sánchez Mario Alberto |
Web conferencing as a teaching aid for reinforcement |
Rojas Torres Marlene |
Improving the attention span in kindergarten children through “corner” activities. |
Leal Manilla Leticia | Integrating Formative Assessment for English Learning at a Public Elementary School. |
Cortes Rogel Stephany |
Challenges faced by non-native EFL student teachers from the UV English BA programme during their practicum.
|
Montero Rodriguez Brenda |
«Developmentally Appropriate Activities for Preschool Learners of EFL»
|
Agustín Castillo Lezama Elías | “A Bilingual Business Technical Vocabulary Glossary for more accurate English to Spanish Technical Text Translation.” |
Monter Carmona Giovanna | The importance of ludic activities to retain vocabulary in kindergarteners |
Xicoténcatl Gallegos Angélica | Whole Brain Teaching |
Beristain Alfaro Juan Ramon | «The impact of pop-culture-based authentic materials in student engagement in an EFL class» |
Delgado Díaz Ángel Omar | “Gamification: Applying Game Principles inside the EFL Classroom to Enhance Students’ In-Class Participation” |
Vicente Hernández Melina Yamileth | ‘The importance of role-playing in the EFL classroom’ : using speaking situational cards” |
LGAC 3: Modalidades de enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras en la UV | |
Díaz Oviedo Heidy Yelni |
Moving from a book based course to project based learning. |
Quino Toto Apolinar |
Enhancing Oral Production by using Authentic Materials |
López Cruz Sara | Fostering Oral interaction through pair work communicative activities |
Marín Montiel Víctor Manuel | The Use of Voice Recordings on the Development of Adult Students’ Accuracy when Speaking |
Salazar Ochoa Maria Gabriela |
The Use of Feedback in an EFL Virtual Learning Environment
|
Marquez Marquez Miriam | A Workshop implementation on the Oral Component of a Certification Exam: usefulness and Students`Perceotions |
Rodriguez Buerba Patricia | “Task Based Storytelling: A Strategy to Reduce the Negative Effects of Anxiety in EFL Elementary Learners’ Speaking” |
Santiago Guillermo Aurora Sofía |
“The use of language chunks in English lessons to enhance student’s production in speaking”
|